Prawa pacjenta
Publikacja: 31 styczeń 2017
Ostatnia aktualizacja: 04 luty 2017
Czy wiesz, że jako pacjent masz prawo do dokumentacji medycznej, do poszanowania godności i intymności, do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza i inne prawa? Warto przeczytać artykuł, aby je poznać oraz w razie potrzeby z nich skorzystać.
Przestrzeganie praw pacjenta to podstawowy obowiązek świadczeniodawców.
Katalog praw pacjenta obejmuje:
Pacjenci mają prawo do równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i na równym poziomie, uwzględniając aktualną wiedzę medyczną.
Pacjent ma prawo do uzyskania od świadczeniodawcy wyczerpującej i zrozumiałej informacji o:
- stanie zdrowia,
- rozpoznaniu,
- proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych,
- możliwych następstwach ich zastosowania albo zaniechania,
- wynikach leczenia,
- rokowaniu.
Świadczeniodawcy są zobowiązani chronić dane i informacje na temat pacjenta, w tym o jego stanie zdrowia czy leczeniu oraz utrzymywać je tajemnicy.
Pacjent ma prawo wyrazić zgodę lub odmówić wyrażenia takiej zgody na przeprowadzenie badania lekarskiego czy inne świadczenia zdrowotne.
Poza prawem do poszanowania intymności i godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych, pacjentowi należy zapewnić prawo do umierania w spokoju i godności, łagodzenia bólu i innych cierpień.
Podmioty, które udzielają świadczeń zdrowotnych mają obowiązek prowadzić i przechowywać dokumentację medyczną oraz udostępniać ją pacjentom, ich ustawowym przedstawicielom lub osobom przez nich upoważnionym. Po śmierci pacjenta prawo wglądu w jego dokumentację medyczną ma osoba, która została upoważniona za życia pacjenta.
Przedmiotem uzasadnionego sprzeciwu zgłoszonego do Komisji Lekarskiej może być wydana przez lekarza opinia albo orzeczenie o stanie zdrowia pacjenta, jeśli opinia albo orzeczenie ma wpływ na prawa lub obowiązki wynikające z przepisów prawa. Termin zgłoszenia sprzeciwu wynosi 30 dni od wydania opinii lub orzeczenia.
- prawo kontaktować się z innymi osobami osobiście, telefonicznie lub korespondencyjnie, placówka nie może tego kontaktu utrudniać, powinna to umożliwić oraz wyznaczyć czas i miejsce spotkań,
- prawo do odmowy kontaktu z innymi osobami,
- prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, ze strony osób wskazanych przez pacjenta np. w okresie ciąży, porodu i połogu.
Koszty wynikające z tych praw ponosi pacjent.
W przypadku zagrożenia życia pacjenta lub pogorszenia się jego stanu zdrowia, stacjonarny podmiot leczniczy, w którym przebywa pacjent ma obowiązek zapewnić choremu opiekę duszpasterską, czyli kontakt z duchownym odpowiedniego wyznania.
Podmioty wykonujące działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne są zobowiązane do prowadzenia depozytu. Pacjent ma prawo przechowywać tam rzeczy wartościowe na koszt zakładu opieki zdrowotnej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
Powyższe prawa wynikają z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy o zawodzie lekarza, ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Źródło:
Narodowy Fundusz Zdrowia
Narodowy Fundusz Zdrowia