Leczenie w ramach NFZ

Prawa pacjenta

Publikacja: 31 styczeń 2017 Ostatnia aktualizacja: 04 luty 2017

Czy wiesz, że jako pacjent masz prawo do dokumentacji medycznej, do poszanowania godności i intymności, do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza i inne prawa? Warto przeczytać artykuł, aby je poznać oraz w razie potrzeby z nich skorzystać.

Przestrzeganie praw pacjenta to podstawowy obowiązek świadczeniodawców.

Katalog praw pacjenta obejmuje:

  • Prawo do świadczeń zdrowotnych
    Pacjenci mają prawo do równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i na równym poziomie, uwzględniając aktualną wiedzę medyczną.
  • Prawo do informacji
    Pacjent ma prawo do uzyskania od świadczeniodawcy wyczerpującej i zrozumiałej informacji o:
    • stanie zdrowia,
    • rozpoznaniu,
    • proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych,
    • możliwych następstwach ich zastosowania albo zaniechania,
    • wynikach leczenia,
    • rokowaniu.
  • Prawo pacjenta do tajemnicy informacji
    Świadczeniodawcy są zobowiązani chronić dane i informacje na temat pacjenta, w tym o jego stanie zdrowia czy leczeniu oraz utrzymywać je tajemnicy.
  • Prawo pacjenta do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych
    Pacjent ma prawo wyrazić zgodę lub odmówić wyrażenia takiej zgody na przeprowadzenie badania lekarskiego czy inne świadczenia zdrowotne.
  • Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta
    Poza  prawem do poszanowania intymności i godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych, pacjentowi należy zapewnić prawo do umierania w spokoju i godności, łagodzenia bólu i innych cierpień.
  • Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej
    Podmioty, które udzielają świadczeń zdrowotnych mają obowiązek prowadzić i przechowywać dokumentację medyczną oraz udostępniać ją pacjentom, ich ustawowym przedstawicielom lub osobom przez nich upoważnionym. Po śmierci pacjenta prawo wglądu w jego dokumentację medyczną ma osoba, która została upoważniona za życia pacjenta.
  • Prawo pacjenta do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
    Przedmiotem uzasadnionego sprzeciwu zgłoszonego do Komisji Lekarskiej może być wydana przez lekarza opinia albo orzeczenie o stanie zdrowia pacjenta, jeśli opinia albo orzeczenie ma wpływ na prawa lub obowiązki wynikające z przepisów prawa. Termin zgłoszenia sprzeciwu wynosi 30 dni od wydania opinii lub orzeczenia.
  • Prawo pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
    • prawo kontaktować się z innymi osobami osobiście, telefonicznie lub korespondencyjnie, placówka nie może tego kontaktu utrudniać, powinna to umożliwić oraz wyznaczyć czas i miejsce spotkań,
    • prawo do odmowy kontaktu z innymi osobami,
    • prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej,  ze strony osób wskazanych przez pacjenta np. w okresie ciąży, porodu i połogu.
      Koszty wynikające z tych praw ponosi pacjent.
  • Prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej
    W przypadku zagrożenia życia pacjenta  lub pogorszenia się jego stanu zdrowia, stacjonarny podmiot leczniczy, w którym przebywa pacjent ma obowiązek zapewnić choremu opiekę duszpasterską, czyli kontakt z duchownym odpowiedniego wyznania.
  • Prawo pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
    Podmioty wykonujące działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne są zobowiązane do prowadzenia depozytu. Pacjent ma prawo przechowywać tam rzeczy wartościowe na koszt zakładu opieki zdrowotnej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
  • Powyższe prawa wynikają z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy o zawodzie lekarza, ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

    Źródło:
    Narodowy Fundusz Zdrowia

    Ostatnie publikacje

    Czy wiesz że.. ?
    jeśli Twoje prawa jako pacjenta zostały naruszone lub są niewłaściwie realizowane możesz zadzwonić na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta?