Leczenie w ramach NFZ

Co zmienia nowa Dyrektywa Transgraniczna?

Publikacja: 11 grudzień 2014
Do tej pory pacjenci mogli ubiegać się do Narodowego Funduszu Zdrowia o zwrot kosztów leczenia za granicą tylko w przypadku skorzystania z opieki zdrowotnej w trybie pilnym jeżeli nie posiadali przy sobie ważnej karty EKUZ.  Dowiedz się jakie zmiany wprowadza najnowsza Dyrektywa Transgraniczna.
15 listopada 2014 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i niektórych innych ustaw, która przewiduje możliwość zwrotu kosztów w odniesieniu do świadczeń i leków udzielonych lub zakupionych
w ramach transgranicznej opieki zdrowotnej po dniu 24 października 2013 r. i przed dniem wejścia w życie ustawy implementującej, tj. przed 15 listopada 2014 r. W przypadku tych świadczeń wniosek o zwrot kosztów należy złożyć w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Na co dyrektywa pozwala pacjentowi?

Zgodnie z postanowieniami dyrektywy transgranicznej osoba ubezpieczona w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej może skorzystać z transgranicznej opieki zdrowotnej w każdym innym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Zwrot kosztów dotyczy świadczeń udzielanych wg ustawodawstwa państwa w którym ubezpieczony jest pacjent, zarówno w trybie pilnym jaki i planowanym. Z opieki za granicą można korzystać zarówno w placówkach mających kontrakt z tamtejszym funduszem jak i prywatnych. W obu przypadkach pacjent zobowiązany jest do opłacenia kosztów swojego leczenia bezpośrednio na rzecz podmiotu leczniczego, a następnie, może on w państwie,
w którym jest ubezpieczony, ubiegać się o ich zwrot.

Gdzie pacjent może złożyć wniosek o zwrot i na jakich zasadach?

Wniosek o zwrot kosztów można składać w wojewódzkim oddziale NFZ właściwym ze względu na miejsce zamieszkania świadczeniobiorcy na terytorium Polski.

Wypłata należnej kwoty zwrotu powinna nastąpić w terminie 7 dni od dnia powzięcia przez oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia wiadomości, że wydana decyzja dyrektora oddziału w sprawie zwrotu kosztów stała się ostateczna.

Wypłata zwrotu kosztów dokonywana jest zgodnie ze sposobem wskazanym we wniosku o zwrot kosztów i może nastąpić w drodze przelewu na rachunek bankowy albo w drodze przekazu na wskazany adres pocztowy.

Recepta transgraniczna

Recepta transgraniczna jest dokumentem na podstawie którego pacjent może uzyskać leki, wyroby medyczne albo środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego w państwie członkowskim Unii Europejskiej innym niż państwo, w którym recepta ta została wystawiona.

Zgodnie rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 8 marca 2012 r. ws. recept lekarskich, aby recepta wystawiona w Polsce mogła być zrealizowana w innym niż Polska państwie członkowskim UE, czyli aby taka recepta mogła być uznana za tzw. RECEPTĘ TRANSGRANICZNĄ, musi bezwzględnie zawierać wszystkie dane wymienione w ustawie.

Szczegółowe informacje dotyczące zasad Dyrektywy Transgranicznej zawiera ustawa z dnia 10 października 2014 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Źródło:
Narodowy Fundusz Zdrowia

Ostatnie publikacje

Czy wiesz że.. ?
przez pierwsze 2 tygodnie działania Dyrektywy Transgranicznej złożono do Narodowego Funduszu Zdrowia 37 wniosków o zwrot kosztów leczenia w państwach Unii Europejskiej lub EFTA.