Dziecko

Kiedy dziecko powinno zacząć mówić?

Publikacja: 20 lipiec 2012
Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, dziecko przyswaja sobie te umiejętność od najbliższego otoczenia w którym przebywa. Wielokrotnie powtarzane nazwy przedmiotów zostawiają ślady w podświadomości dziecka.
Bardzo ważną rolę w nauce mowy dziecka odgrywają rodzice, gdyż to z nimi dziecko spędza najwięcej czasu. Jak zatem powinni postępować, aby stymulować rozwój mowy u swojej pociechy?

Ważne jest aby nie zmiękczać słów i mówić bardzo wyraźnie, gdyż zmiękczanie słów utrudnia dziecku naukę mowy. Istotną kwestią jest również fakt, aby rodzice intonowali wypowiadane słowa i zdania, ponieważ po tonacji wymawianych słów dziecko domyśla się ich znaczenia.

W pierwszych momentach życia dziecko komunikuje się za pomocą krzyku. Jest to jedyny sposób na tym etapie na przekazanie informacji o potrzebach na obecną chwilę. Matka dziecka już 2 tyg. po porodzie potrafi domyśleć się po płaczu dziecka jaka jest jego potrzeba (np. głód, ból, mokro).

Kolejna fazą w rozpoczętym procesie porozumiewania się jest uśmiech. Dziecko zaczyna się uśmiechać ok. 3 tygodnia życia. Dziecko uśmiecha się wtedy, gdy czuje obecność bliskiej osoby, gdy osoba ta zagaduje przyjaźnie i uśmiecha się. Na niej skupia wzrok i wodzi za nią oczyma. Matka jest, zatem pierwszym i najbogatszym źródłem bodźców wzrokowych, słuchowych i dotykowych.

Gdy maleństwo ma 2-3 miesiące zaczyna wydawać dźwięki zbliżone do samogłosek i spółgłosek np. gli, tli, kli Ten etap nazywamy głużeniem. Ważne jest, że dzieci z uszkodzonym narządem słuchu też głużą, dlatego należy być czujnym.

Około szóstego miesiąca życia niemowlę zaczyna słyszeć swoje głużenie i wtedy mówimy już o gaworzeniu. Dziecko, bowiem w sposób świadom zaczyna się bawić dźwiękami przez siebie wydawanymi. Wyraźne są wtedy rytmiczne ciągi sylabowe np. da-da-da, mem-mem-mem. Dziecko gaworzy najchętniej, gdy jest w dobrym nastroju oraz znajduje się samo w znanym mu otoczeniu. Potrafi już skoncentrować uwagę na osobie do niego mówiącej, lokalizuje źródło dźwięku. W tym też okresie dziecko zaczyna żuć.

Pod koniec 8. miesiąca dziecko umie odróżniać już osoby znajome od obcych, radośnie zwraca się do bliskich mu osób, a odwraca się z lękiem od nieznajomych. W wieku dziesięciu miesięcy maluch rozumie wiele nazw z otoczenia.

Około 11. miesiąca życia pojawiają się pierwsze sensowne sylaby i ciągi, które stosuje świadomie. Rozumie już także polecenia nie wolno i nie ruszaj.

W swoje pierwsze urodziny maluszek powinien już wypowiadać pierwsze słowa - najczęściej "mama" i "tata".

UWAGA!!!
Każde dziecko ma swój czas na to aby zacząć mówić, nie ma ustalonej zasady na to kiedy dziecko będzie mówić pełnymi, pięknie złożonymi zdaniami. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, warto zwrócić się po poradę do specjalisty - logopedy, który oceni, czy rozwój mowy dziecka przebiega prawidłowo.
Źródło:
gazeta.pl Laura Dyer - Mowa dziecka

Ostatnie publikacje