Zakrzepica żylna, a lot samolotem
Publikacja: 08 czerwiec 2019
Ostatnia aktualizacja: 13 sierpień 2019
Zakrzepica żylna, a lot samolotem
Udowodniono, że osoby odbywające długie podróże samolotem są bardziej narażone na wystąpienie zakrzepicy. Przeważnie nie daje ona żadnych oznak, chociaż czasem można zaobserwować opuchnięcie lub uczucie drętwienia kończyn. Prowadzić to może do dostania się zakrzepu do płuc lub serca, co zagraża naszemu życiu.
Krew zalegająca w nogach ma większą tendencję do krzepnięcia i powstawania zakrzepów niż krew aktywnie krążąca np. podczas chodzenia. Mięśnie nóg podczas poruszania działają jak pompa wspomagająca tłoczenie krwi żylnej do serca. Gdy nogi się nie ruszają – pompa nie działa, a krew zalega. Jeśli bezruch trwa kilka minut, nawet godzinę, nie niesie za sobą poważnych konsekwencji. Jednak jeśli kończyny są opuszczone przez długi czas tzn. przez kilkanaście godzin i pozostają w bezruchu – może powstać zakrzep. Samo istnienie zakrzepu w naczyniach nogi zazwyczaj nie jest groźne. Jednak jeśli skrzeplina oderwie się od ściany żyły może ona wraz prądem krwi zawędrować do płuc, gdzie może zablokować główne naczynia doprowadzające krew do płuc. Taka sytuacja bardzo często może skończyć się zgonem. Objawami zatoru płucnego może być duszność, kaszel a także ból w klatce piersiowej.
Nie tylko długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej w samolocie sprzyja powstawaniu zakrzepicy, ale także odmienne warunki atmosferyczne podczas lotu. W samolocie ciśnienie atmosferyczne jest rozrzedzone co powoduje zmniejszenie szybkości przepływu krwi w żyłach. Jeśli krew płynie wolniej łatwiej tworzą się zakrzepy. Poza tym w samolocie powietrze jest bardzo suche, co może powodować utratę wody z organizmu, a konsekwencji prowadzić do zagęszczenia krwi, co także jest czynnikiem ryzyka powstawania skrzeplin.
Czynniki zwiększające ryzyko zakrzepicy:
• Wiek powyżej 40 lat
• Przejście poważnej operacji lub kontuzji w ostatnim czasie, w szczególności związanej z nogami lub dolną częścią tułowia
• Niedawne unieruchomienie trwające dzień lub dłużej
• Historia zakrzepicy żył głębokich u pasażera lub w jego rodzinie
• Żylne choroby zakrzepowo-zatorowe nóg
• Niektóre formy choroby serca
• Historia poprzednich lub obecnych chorób złośliwych
• Leczenie hormonalne, w tym przyjmowanie doustnych środków antykoncepcyjnych i hormonalna terapia zastępcza
• Ciąża
• Palenie papierosów
• Otyłość
• Żylaki
Jak zmniejszyć ryzyko:
• regularnie wstawaj i spaceruj po pokładzie samolotu. Postaraj się co pół godziny zginać nogi i ręce, unikaj ich krzyżowania
• wykonuj ćwiczenia nóg podczas siedzenia: wykonuj okrężne ruchy stopami w kostce; Nacisk na stopy: unieś pięty, a palcami u stóp naciskaj na podłogę; następnie unieś pace u stóp i piętami naciskaj na podłogę
• pij dużo wody, unikaj natomiast alkoholu i kofeiny
• na czas podróży załóż luźne, wygodne ubranie
• skorzystaj ze specjalnych pończoch lub podkolanówek uciskowych – możesz je zakupić w aptece lub w sklepach ze sprzętem medycznym.
• Przyjęcie leku przeciwzakrzepowego lub zastosowanie innego środka profilaktycznego przed lotem
• Jeśli jesteś w grupie podwyższonego ryzyka najlepiej skonsultować się z lekarzem
Krew zalegająca w nogach ma większą tendencję do krzepnięcia i powstawania zakrzepów niż krew aktywnie krążąca np. podczas chodzenia. Mięśnie nóg podczas poruszania działają jak pompa wspomagająca tłoczenie krwi żylnej do serca. Gdy nogi się nie ruszają – pompa nie działa, a krew zalega. Jeśli bezruch trwa kilka minut, nawet godzinę, nie niesie za sobą poważnych konsekwencji. Jednak jeśli kończyny są opuszczone przez długi czas tzn. przez kilkanaście godzin i pozostają w bezruchu – może powstać zakrzep. Samo istnienie zakrzepu w naczyniach nogi zazwyczaj nie jest groźne. Jednak jeśli skrzeplina oderwie się od ściany żyły może ona wraz prądem krwi zawędrować do płuc, gdzie może zablokować główne naczynia doprowadzające krew do płuc. Taka sytuacja bardzo często może skończyć się zgonem. Objawami zatoru płucnego może być duszność, kaszel a także ból w klatce piersiowej.
Nie tylko długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej w samolocie sprzyja powstawaniu zakrzepicy, ale także odmienne warunki atmosferyczne podczas lotu. W samolocie ciśnienie atmosferyczne jest rozrzedzone co powoduje zmniejszenie szybkości przepływu krwi w żyłach. Jeśli krew płynie wolniej łatwiej tworzą się zakrzepy. Poza tym w samolocie powietrze jest bardzo suche, co może powodować utratę wody z organizmu, a konsekwencji prowadzić do zagęszczenia krwi, co także jest czynnikiem ryzyka powstawania skrzeplin.
Czynniki zwiększające ryzyko zakrzepicy:
• Wiek powyżej 40 lat
• Przejście poważnej operacji lub kontuzji w ostatnim czasie, w szczególności związanej z nogami lub dolną częścią tułowia
• Niedawne unieruchomienie trwające dzień lub dłużej
• Historia zakrzepicy żył głębokich u pasażera lub w jego rodzinie
• Żylne choroby zakrzepowo-zatorowe nóg
• Niektóre formy choroby serca
• Historia poprzednich lub obecnych chorób złośliwych
• Leczenie hormonalne, w tym przyjmowanie doustnych środków antykoncepcyjnych i hormonalna terapia zastępcza
• Ciąża
• Palenie papierosów
• Otyłość
• Żylaki
Jak zmniejszyć ryzyko:
• regularnie wstawaj i spaceruj po pokładzie samolotu. Postaraj się co pół godziny zginać nogi i ręce, unikaj ich krzyżowania
• wykonuj ćwiczenia nóg podczas siedzenia: wykonuj okrężne ruchy stopami w kostce; Nacisk na stopy: unieś pięty, a palcami u stóp naciskaj na podłogę; następnie unieś pace u stóp i piętami naciskaj na podłogę
• pij dużo wody, unikaj natomiast alkoholu i kofeiny
• na czas podróży załóż luźne, wygodne ubranie
• skorzystaj ze specjalnych pończoch lub podkolanówek uciskowych – możesz je zakupić w aptece lub w sklepach ze sprzętem medycznym.
• Przyjęcie leku przeciwzakrzepowego lub zastosowanie innego środka profilaktycznego przed lotem
• Jeśli jesteś w grupie podwyższonego ryzyka najlepiej skonsultować się z lekarzem