Leczenie w ramach NFZ

ZIP (Zintegrowany Informator Pacjenta) - łatwy i bezpieczny dostęp do informacji o leczeniu

Publikacja: 12 lipiec 2013 Ostatnia aktualizacja: 28 październik 2013
Zintegrowany Informator Pacjenta to nowoczesny, dostępny w Internecie poradnik Narodowego Funduszu Zdrowia - łatwy w użytkowaniu i przyjazny. ZIP składa się dwóch części: ogólnodostępnej oraz widocznej tylko dla zarejestrowanych i zalogowanych użytkowników. Jak uzyskać dostęp do ZIP oraz co można zyskać logując się do konta?
ZIP udostępnia zarejestrowanym użytkownikom historyczne dane o ich leczeniu i finansowaniu leczenia, gromadzone od 2008 r. przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

W części ogólnodostępnej można uzyskać informacje o:
  • świadczeniach opieki zdrowotnej i zasadach korzystania z nich
  • miejscach udzielania świadczeń w ramach NFZ
Jak uzyskać dostęp do konta?Aby mieć dostęp do informacji o swoim leczeniu, danych medycznych i finansowaniu udzielonych świadczeń zapoznaj się z zasadami korzystania z ZIP, a następnie wejdź na stronę rejestracji i wypełnij zamieszczony formularz. Po wypełnieniu wniosku udaj się z dowodem osobistym do dowolnego oddziału NFZ (siedziby, delegatury lub punktu obsługi) w celu uzyskania danych dostępowych (identyfikator użytkownika oraz tymczasowe hasło, które należy zmienić podczas pierwszego logowania). Po ich otrzymaniu możesz zacząć korzystać z serwisu. Zarówno rejestracja jak i korzystanie z serwisu są bezpłatne.
Jak szybko zobaczę informacje o leczeniu?Informacje o Twoim leczeniu pojawią się w serwisie po upływie co najmniej 24 godzin od otrzymania loginu i hasła oraz będą aktualizowane raz na dobę.
Pamiętaj jednak, że dane pojawiają się w Informatorze dopiero wtedy, kiedy NFZ otrzyma je od świadczeniodawców (może to potrwać nawet do 2 miesięcy).
Co zrobić kiedy informacje w ZIP są nieprawidłowe? 

Jeżeli w systemie pojawią się informacje, co do których masz wątpliwości np. leki, których nie przyjmujesz, niezwłocznie skontaktuj się z oddziałem wojewódzkim NFZ. Informację o nieprawidłowościach przekaż pisemnie do właściwego oddziału podając swój identyfikator użytkownika oraz dane dotyczące świadczenia.

Kto może wnioskować o dostęp do Portalu ZIP?
  • ubezpieczeni,
  • osoby ubezpieczone dobrowolnie,
  • osoby nieubezpieczone uprawnione do świadczeń,
  • osoby nieubezpieczone aktualnie, ale mające prawo do świadczeń w przeszłości.
Aktualnie nie ma możliwości złożenia wniosku rejestracyjnego przez opiekuna dziecka niepełnoletniego.
Czy Portal ZIP jest powiązany w jakiś sposób z systemem e-WUŚ?W portalu ZIP istnieje możliwość sprawdzenia statusu ubezpieczenia (zielony/czerwony ekran w systemie eWUŚ).
Czy, aby zarejestrować się w Portalu ZIP muszę przyjść osobiście do NFZ?Aby uzyskać dostęp do Portalu ZIP należy przyjść osobiście do jednego z punktów przyjmujących wnioski. Jeżeli z jakiegoś powodu nie możesz przyjechać do NFZ, żeby odebrać dane dostępowe do ZIP albo np. nie masz dostępu do internetu i nie możesz zalogować się do ZIP, możesz pisemnie poprosić o przesłanie historii Twojego leczenia. Informację, o którą wnioskowałeś otrzymasz listownie (nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku przez Fundusz).
Czy mogę uzyskać dane dostępowe do ZIP poprzez ePUAP?Rozwiązanie ePUAP dedykowane jest do obsługi spraw administracyjnych (np. wnoszenie podań, odwołań, skarg) związanych z przetwarzaniem danych osobowych, jednak nie obejmuje to na razie danych zdefiniowanych ustawowo jako dane wrażliwe. Zgodnie z  rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu, trybu i terminów występowania do Narodowego Funduszu Zdrowia oraz udostępniania przez Narodowy Fundusz Zdrowia świadczeniobiorcy informacji o prawie do świadczeń opieki zdrowotnej oraz o udzielonych mu świadczeniach, nie przewiduje się w tej chwili zastosowania profilu zaufanego ePUAP do uzyskania dostępu do danych wrażliwych, jakimi dysponuje NFZ.
Chcesz wiedzieć więcej o ZIP?Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytania lub masz wątpliwości dotyczące Zintegrowanego Informatora Pacjenta możesz skontaktować się z naszą Infolinią lub oddziałem NFZ.


Aktualizacja treści artykułu: 25.10.2013r.
Źródło:
zip.nfz.gov.pl

Ostatnie publikacje

Czy wiesz że.. ?
Zintegrowany Informator Pacjenta działa od 1 lipca 2013 i zawiera historyczne dane o leczeniu gromadzone od 2008 r.