Leczenie w ramach NFZ

Listy oczekujących

Publikacja: 02 czerwiec 2010 Ostatnia aktualizacja: 03 czerwiec 2010
W jakim celu tworzone są listy oczekujących? Kto może skorzystać z opieki zdrowotnej poza kolejnością? Jakie są obowiązki przychodni w zakresie tworzenia i pacjenta w zakresie zapisywania się na listę? Kiedy świadczeniodawca może skreślić pacjenta z listy?
Świadczenia zdrowotne powinny być udzielane pacjentom według kolejności ich zgłoszeń w dniach i godzinach pracy przychodni. Jeżeli nie mogą być udzielone pacjentowi w dniu zgłoszenia, każda placówka realizująca świadczenia na podstawie umowy z NFZ ma obowiązek wskazać inny termin wykonania świadczenia i umieścić pacjenta na liście oczekujących na udzielenie świadczenia.

Prowadzenie list oczekujących jest obowiązkiem ustawowym i ma na celu zapewnienie pacjentom równego, sprawiedliwego, niedyskryminującego i przejrzystego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej.

Prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością mają:
  • pacjenci w stanie nagłym,
  • osoby, które posiadają tytuł Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi lub Zasłużonego Dawcy Przeszczepu,
  • inwalidzi wojenni i wojskowi,
  • kombatanci (także osoby represjonowane),
  • uprawnieni żołnierze i pracownicy, w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa.
Lekarz kierujący pacjenta do dalszego leczenia specjalistycznego kwalifikuje go do jednej z dwóch kategorii medycznych:
  • przypadek pilny – pacjent, który wymaga pilnego udzielenia świadczenia ze względu na dynamikę procesu chorobowego i możliwość szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub znaczącego zmniejszenia szans na powrót do zdrowia;
  • przypadek stabilny – pacjent, który nie znajduje się w stanie nagłym i nie został zakwalifikowany jako przypadek pilny.
Lekarz przyjmujący pacjenta w szpitalu potwierdza kategorię medyczną wskazaną na skierowaniu (lub sam kwalifikuje go do odpowiedniej kategorii). Określona kategoria ma wpływ na termin realizacji świadczenia.

Na liście oczekujących odnotowuje się, między innymi, następujące informacje:
  • numer na liście oczekujących,
  • datę i godzinę wpisu,
  • imię i nazwisko pacjenta,
  • numer PESEL, a w przypadku jego braku, numer dokumentu potwierdzającego tożsamość pacjenta,
  • adres pacjenta,
  • numer telefonu lub oznaczenie innego sposobu komunikacji z pacjentem lub jego opiekunem,
  • rozpoznanie lub powód przyjęcia,
  • planowany termin udzielenia świadczenia, 
  • imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu wraz z jej podpisem.
Dane o liczbie oczekujących i średnim rzeczywistym czasie oczekiwania są przekazywane do NFZ, a następnie – w celach informacyjnych – publikowane przez oddziały Funduszu na stronach internetowych.
Obowiązki świadczeniodawcy Przychodnia ma obowiązek poinformowania pisemnie pacjenta o terminie udzielenia świadczenia oraz uzasadnienia przyczyny wyboru tego terminu.

Planowany termin udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej oznaczany jest poprzez wskazanie konkretnej daty jeżeli czas oczekiwania nie przekracza 6 miesięcy. W przeciwnym przypadku o dokładnej dacie przyjęcia pacjent powinien zostać poinformowany nie później niż na 14 dni przed planowanym terminem udzielenia świadczenia, a świadczeniodawca powinien otrzymać potwierdzenie, że pacjent został powiadomiony.

Jeżeli wystąpią okoliczności uniemożliwiające zachowanie uzgodnionego terminu, świadczeniodawca musi poinformować pacjenta w każdy dostępny sposób o zmianie terminu wykonania świadczenia i jej przyczynie.
Obowiązki pacjenta W przypadku gdy pacjent nie może stawić się w poradni lub gdy zrezygnował ze świadczenia opieki zdrowotnej jest obowiązany niezwłocznie powiadomić o tym świadczeniodawcę.

W razie pogorszenia stanu zdrowia pacjenta, które może wskazywać na potrzebę wcześniejszego udzielenia świadczenia, pacjent jest zobowiązany poinformować o tym świadczeniodawcę. Wówczas, ze względów medycznych, należy odpowiednio skorygować termin udzielenia świadczenia. Podstawą przesunięcia na liście jest wtedy zaświadczenie lekarskie, adnotacja lekarza kierującego na skierowaniu lub osobista kwalifikacja przez lekarza (przy zgłoszeniu osobistym).
Skreślenie z listy Jeżeli pacjent nie stawi się u świadczeniodawcy w wyznaczonym dniu bez powiadomienia, zostaje skreślony z listy.

Skreślenia dokonuje się również w przypadku:
  • wykonania świadczenia przez świadczeniodawcę, u którego pacjent był zapisany;
  • zaprzestania wykonywania świadczenia danego rodzaju przez świadczeniodawcę, u którego pacjent był zapisany;
  • powiadomienia przez osobę wpisaną na listę oczekujących o rezygnacji.
W wypadku skreślenia pacjenta, na liście odnotowywana jest data oraz powód skreślenia.

Zgodnie z Ustawą, w celu otrzymania jednego świadczenia opieki zdrowotnej na podstawie skierowania, pacjent może wpisać się wyłącznie na jedną listę oczekujących!

Umieszczanie pacjenta na liście oczekujących powinno nastąpić w dniu jego zgłoszenia się do świadczeniodawcy. Ustalanie przez świadczeniodawcę dni do zapisywania się jest niezgodne z prawem!!

W przypadku nagłych zachorowań lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjenta świadczenie w poradni specjalistycznej winno być zrealizowane w trybie nagłym, czyli w dniu zgłoszenia. Decyzję o przyjęciu pacjenta w trybie nagłym podejmuje lekarz.
Źródło:
Narodowy Fundusz Zdrowia

Ostatnie publikacje