Leczenie w ramach NFZ

Organizacja pracy przychodni

Publikacja: 12 październik 2009 Ostatnia aktualizacja: 26 październik 2013
Jak możemy zapisać się do przychodni i jakie dokumenty należy przygotować na wizytę do specjalisty? Gdzie wykonać bezpłatnie zlecone przez lekarza NFZ badanie krwi lub zdjęcie RTG? Co zrobić, gdy nasz lekarz sam zachoruje? Gdzie dowiemy się jakie wyniki badań należy ze sobą zabrać? Kto przyjmuje skargi? Czego możemy dowiedzieć się podczas rejestracji?
Pierwszy kontakt z przychodnią i rejestracja Aby zarejestrować się w poradni pacjent może zgłosić się do rejestracji:
  • osobiście,
  • telefonicznie,
  • za pośrednictwem osoby trzeciej,
  • jeżeli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, również drogą elektroniczną.
Podczas rejestracji pacjent otrzymuje informację o dacie i godzinie wizyty. Jeżeli czas oczekiwania przekracza 6 miesięcy, licząc od daty wpisu na listę oczekujących, poradnia może wskazać termin z dokładnością do tygodnia. W takim przypadku o dokładnej dacie przyjęcia pacjent powinien zostać poinformowany nie później, niż na 14 dni przed planowanym terminem udzielenia świadczenia.

W przypadku nieobecności lekarza pacjenta powinien zostać też poinformowany o sposobie zorganizowania opieki w tym okresie.

W punkcie rejestracji, poza możliwością zapisania się do lekarza, można  uzyskać również kompletną informację dotyczącą:
  • świadczeń dostępnych w placówce,
  • czasu oczekiwania,
  • form i terminów zapisu do lekarza,
  • wymaganych dokumentów i skierowań potrzebnych do przyjęcia,
  • wyników badań niezbędnych podczas wizyty,
  • miejsca wykonania zleconych przez lekarza badań diagnostycznych (USG, RTG, badań laboratoryjnych lub innych),
  • zasad udostępniania dokumentacji medycznej,
  • organizacji pracy przychodni.
W dobrze widocznym miejscu w przychodni powinny znaleźć się:
  • informacje o godzinach i miejscach przyjęć oraz o osobach, które przyjmują pacjentów;
  • informacje o miejscach i godzinach pracy podwykonawców, np. laboratoriów, do których kierowani są pacjenci;
  • zasady zapisów na porady i wizyty, także domowe;
  • informacje o możliwości zapisania się na listę oczekujących;
  • informacje o trybie składania skarg i wniosków.
 Na tablicy ogłoszeń pacjent znajdzie także:
  • wykaz praw pacjenta;
  • adres oraz numer telefonu Rzecznika Praw Pacjenta;
  • numery telefonów alarmowych ratownictwa medycznego: 112 i 999.
Dodatkowo:
  • w poradni lekarza POZ znajduje się informacja o tym, kto i gdzie udziela pomocy w ramach podstawowej opieki zdrowotnej w nocy i dni świąteczne.
  • w poradni stomatologicznej, w której udzielane są świadczenia za dopłatą, powinna zostać umieszczona informacja o możliwości uzyskania takich świadczeń oraz cennik dopłat. W widocznym miejscu powinien znajdować się także wykaz gwarantowanych świadczeń lekarza dentysty i materiałów stomatologicznych.
Zgłaszając się do wybranego świadczeniodawcy należy potwierdzić prawo do świadczeń oraz przedstawić ważne skierowanie (jeśli do danej poradni jest ono wymagane). Prawo do świadczeń można potwierdzić na podstawie systemu eWUŚ, dokumentów potwierdzających prawo do świadczeń lub poprzez złożenie pisemnego oświadczenia.
SkierowaniePodstawowe informacje dotyczące skierowań do poradni specjalistycznych znajdą Państwo na stronie:
 
http://www.tel-med.pl/pl/page/39/abc-pacjenta
 
Należy pamiętać również, iż skierowaniem do lekarza specjalisty nie jest karta informacyjna z leczenia szpitalnego, izby przyjęć, czy szpitalnego oddziału ratunkowego. Jeżeli w karcie informacyjnej wskazana jest kontynuacja leczenia, skierowanie powinien wystawić lekarz prowadzący pacjenta.

Na podstawie jednego skierowania pacjent może się zarejestrować tylko w jednej placówce udzielającej świadczeń w danym zakresie.

Na badania diagnostyczne, na świadczenia w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, na leczenie uzdrowiskowe, na rehabilitację leczniczą, oraz opiekę długoterminową skierowanie może wystawić lekarz POZ lub inny lekarz udzielający świadczeń w ramach ważnej umowy z NFZ.

Skierowania do lekarza specjalisty nie można jednak uzyskać w ramach nocnej i świątecznej opieki lekarskiej. Podobnie w ramach nocnej i świątecznej opieki lekarskiej nie można uzyskać: wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem, recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przewlekłym, ani rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia.

Jeżeli pacjent objęty opieką specjalisty wymaga wykonania niezbędnych, dodatkowych badań diagnostycznych, skierowania na te badania wystawia lekarz udzielający świadczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Dotyczy to również takiego specjalisty, do którego pacjent ma prawo zgłosić się bez skierowania, np. okulisty czy ginekologa.
 
Na badania diagnostyczne kosztochłonne (takie jak tomografia komputerowa czy rezonans magnetyczny) – skierować może lekarz ambulatoryjnej opieki zdrowotnej będący lekarzem ubezpieczenia zdrowotnego, w tym także lekarz POZ, prowadzący leczenie pacjenta i stwierdzający potrzebę wykonania danego badania w przypadkach uzasadnionych medycznie.
 
Skierowanie na leczenie szpitalne może natomiast wystawić każdy lekarz, nie musi być to lekarz ubezpieczenia zdrowotnego.
Ważność skierowaniaZazwyczaj skierowanie jest ważne tak długo, dopóki istnieją przesłanki wskazujące na potrzebę podjęcia działań diagnostycznych lub terapeutycznych. Zachowuje ono swoją ważność do czasu realizacji, np. poprzez ustalenie terminu przyjęcia pacjenta do szpitala.
 
Wyjątkami są:
  • skierowanie na leczenie uzdrowiskowe, które jest ważne 18 miesięcy, licząc od dnia jego wystawienia.
  • skierowanie na rehabilitację leczniczą, które traci ważność, jeżeli nie zostanie zarejestrowane w zakładzie rehabilitacji w terminie 30 dni od daty wystawienia.
  • skierowanie do szpitala psychiatrycznego, którego ważność wygasa po upływie 14 dni.


Aktualizacja treści artykułu: 25.10.2013r.

     
Źródło:
Narodowy Fundusz Zdrowia

Ostatnie publikacje