Skargi do NFZ
Każdy pacjent ma prawo do złożenia skargi, jeżeli uzna, że jego prawo do ochrony zdrowia nie jest realizowane w odpowiedni sposób lub jest łamane. Z artykułu dowiesz się, co może być przedmiotem skargi, co powinna zawierać skarga oraz w jaki sposób i w jakiej formie może zostać złożona.
Przedmiotem skargi może być postępowanie świadczeniodawcy w ramach realizowania umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartej z oddziałem wojewódzkim NFZ, a także niewłaściwe załatwianie spraw przez pracowników Funduszu.
W Narodowym Funduszu Zdrowia rozpatrywane są skargi dotyczące:
1. Naruszenia praw świadczeniobiorców w zakresie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców, z którymi Fundusz zawarł umowę o ich udzielanie.
2. Przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw przez pracowników Narodowego Funduszu Zdrowia.
3. Zaniedbania lub nienależytego wykonania zadań przez pracowników Funduszu.
Skarga może być składana w każdej placówce medycznej, która ma podpisaną umowę z Funduszem, w imieniu własnym skarżącego lub innej osoby, która udzieli pisemną zgodę.
Skarga powinna zawierać następujące informacje:
-dane skarżącego: imię, nazwisko, adres, numer telefonu, przy czym wnoszący skargę może zastrzec nie ujawnienie swego nazwiska i adresu,
-dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy,
-własnoręczny podpis lub podpis elektroniczny,
-precyzyjny opis zdarzenia,
-w przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia.
Jeżeli skarga nie zawiera następujących informacji: imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego, pozostaje bez rozpatrzenia.
Skargę można złożyć w oddziale wojewódzkim na kilka sposobów:
-bezpośrednio w siedzibie oddziału lub jego delegaturze,
-wysłać pocztą,
-wysłać faksem,
-przesłać skargę na adres e-mail, przy czym, jeżeli skarga nie została opatrzona podpisem elektronicznym lub nie zawiera imienia, nazwiska (nazwy) i adresu wnoszącego, pracownik NFZ za pomocą poczty elektronicznej występuje odpowiednio do skarżącego o uzupełnienie skargi o te dane w terminie siedmiu dni,
-przesłać za pośrednictwem platformy ePUAP.
Jeżeli nie można ustalić przedmiotu skargi na podstawie jej treści, wnoszący skargę jest wezwany do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia. Jeżeli tego nie dokona w odpowiednim terminie zgodnie z pouczeniem, skarga pozostanie bez rozpoznania.
W przypadku zastrzeżeń pacjentów dotyczących personelu medycznego, np. nieodpowiedniego zachowania lekarza, pielęgniarki, rejestratorki, należy najpierw interweniować u bezpośredniego przełożonego tego pracownika, czyli w szpitalu u ordynatora, pielęgniarki oddziałowej, dyrektora szpitala. W przychodni natomiast u pielęgniarki przełożonej, kierownika/dyrektora przychodni.
Po prawidłowym złożeniu skargi, otrzymuje się pisemną informację o sposobie rozpatrzenia skargi. Skargi analizowane są w odniesieniu do obowiązujących przepisów oraz postanowień umowy danego świadczeniodawcy z oddziałem wojewódzkim NFZ. W przypadku postępowania wyjaśniającego świadczeniodawca składa wyjaśnienia lub zajmuje stanowiska w danej sprawie. W niektórych sytuacjach konieczna jest kontrola u świadczeniodawcy.
Podmiot, który prowadzi działalność leczniczą polegającą na udzielaniu świadczeń w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, jest zobowiązany do tego, aby umieścić w widocznym miejscu wewnątrz budynku informację o trybie składania skarg, danych teleadresowych właściwych instytucji oraz informację na temat praw pacjenta.
Narodowy Fundusz Zdrowia