Gimnastyka korekcyjna w szkołach
Publikacja: 07 listopad 2014
W obecnych czasach wady postawy u dzieci stanowią problem na miarę choroby cywilizacyjnej. Dzieci mało się ruszają, zwalniane są z zajęć wychowania fizycznego, prowadzą siedzący tryb życia. Wszystkie te czynniki wpływają na zaburzenia prawidłowego rozwoju dziecka. Dowiedz się więcej o gimnastyce korekcyjnej prowadzonej w szkole oraz o możliwościach korzystania z niej.
Ważnym etapem w kształtowaniu poprawnej postawy dziecka jest wiek 6 - 7 lat, kiedy zmienia tryb życia na siedzący. Warto więc w tym okresie wprowadzać ćwiczenia korekcyjne, mające na celu profilaktykę, ale i zwalczanie złych nawyków. Ćwiczenia te mają na celu wzmocnienie mięśni stawów oraz nadanie odpowiedniej ruchomości kręgosłupowi.
W wieku 6 - 7 lat dziecko zaczyna szkołę i to ona na największy wpływ na jego rozwój i kształtowanie poprawnych nawyków. To właśnie w kwestii szkoły jest zagwarantowanie dzieciom zajęć z zakresu gimnastyki korekcyjnej.
Klasyfikacji dzieci do gimnastyki korekcyjnej dokonują:
Grupy wyodrębnione na podstawie rodzaju zaburzeń:
W wieku 6 - 7 lat dziecko zaczyna szkołę i to ona na największy wpływ na jego rozwój i kształtowanie poprawnych nawyków. To właśnie w kwestii szkoły jest zagwarantowanie dzieciom zajęć z zakresu gimnastyki korekcyjnej.
Klasyfikacji dzieci do gimnastyki korekcyjnej dokonują:
- lekarz POZ,
- lekarz specjalista,
- pielęgniarka szkolna podczas wykonywani bilansu.
Grupy wyodrębnione na podstawie rodzaju zaburzeń:
- K1 - dzieci z zaburzeniami statyki ciała,
- K2 - dzieci z obniżoną sprawnością fizyczną w zakresie motoryki ciała,
- K3 - dzieci z zaburzeniami stanu zdrowia i z obniżoną sprawnością fizyczną.
- 4 - 6lat,
- 7 - 9 lat,
- 10 - 12 lat,
- 13 - 14 lat.
- kształtowanie u dzieci nawyku utrzymywania prawidłowej postawy,
- nauka poprawnego oddychania,
- zwiększenie wydolności organizmu i sprawności fizycznej,
- korekcja płaskostopia,
- eliminacja wad postawy,
- profilaktyka zapobiegająca powstawaniu wad postawy,
- zwiększenie siły mięśniowej.
Zajęcia gimnastyki korekcyjnej w szkole traktowane są na równi z przedmiotami szkolnymi, dyrektor szkoły ustala wymiar godzin w zależności od potrzeb, a organizacje i przebieg zajęć ustala w porozumieniu z lekarzem. Metody i forma pracy muszą być dostosowane do poziomu rozwoju i sprawności dziecka. Ćwiczenia powinny być dobrane do rodzaju odchyleń w budowie ciała na podstawie zaleceń lekarskich.
Źródło:
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą (Dz. U. z 2004 r. nr 282, poz. 2814 z dnia 30 grudnia 2004 r.)
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą (Dz. U. z 2004 r. nr 282, poz. 2814 z dnia 30 grudnia 2004 r.)
TEL-MED POLECA
Fizjoterapia i Osteopata Poznań Wilda/ Ortopeda i nefrolog dziecięcy Poznań Wilda
ORTOP POLIKLINIKA Poznań Wilda
woj. wielkopolskie
Poznań, ul. Umińskiego
Poznań, ul. Umińskiego
- czynna
- nieczynna