Dziecko

Gimnastyka korekcyjna w szkołach

Publikacja: 07 listopad 2014
W obecnych czasach wady postawy u dzieci stanowią problem na miarę choroby cywilizacyjnej. Dzieci mało się ruszają, zwalniane są z zajęć wychowania fizycznego, prowadzą siedzący tryb życia. Wszystkie te czynniki wpływają na zaburzenia prawidłowego rozwoju dziecka. Dowiedz się więcej o gimnastyce korekcyjnej prowadzonej w szkole oraz o  możliwościach korzystania z niej.

Ważnym etapem w kształtowaniu poprawnej postawy dziecka jest wiek 6 - 7 lat, kiedy zmienia tryb życia na siedzący. Warto więc w tym okresie wprowadzać ćwiczenia korekcyjne, mające na celu profilaktykę, ale i zwalczanie złych nawyków. Ćwiczenia te mają na celu wzmocnienie mięśni stawów oraz nadanie odpowiedniej ruchomości kręgosłupowi.

W wieku 6 - 7 lat dziecko zaczyna szkołę i to ona na największy wpływ na jego rozwój i kształtowanie poprawnych nawyków. To właśnie w kwestii szkoły jest zagwarantowanie dzieciom zajęć z zakresu gimnastyki korekcyjnej.

Klasyfikacji dzieci do gimnastyki korekcyjnej dokonują:
  • lekarz POZ,
  • lekarz specjalista,
  • pielęgniarka szkolna podczas wykonywani bilansu.
Po zakwalifikowaniu dzieci do gimnastyki korekcyjnej, przydzielane są do od odpowiednich grup.

Grupy wyodrębnione na podstawie rodzaju zaburzeń:
  • K1 - dzieci z zaburzeniami statyki ciała,
  • K2 - dzieci z obniżoną sprawnością fizyczną w zakresie motoryki ciała,
  • K3 - dzieci z zaburzeniami stanu zdrowia i z obniżoną sprawnością fizyczną.
Grupy wydzielane na podstawie wieku:
  • 4 - 6lat,
  • 7 - 9 lat,
  • 10 - 12 lat,
  • 13  - 14 lat.
Korzyści wynikające z gimnastyki korekcyjnej w szkołach:
  • kształtowanie u dzieci nawyku utrzymywania prawidłowej postawy,
  • nauka poprawnego oddychania,
  • zwiększenie wydolności organizmu i sprawności fizycznej,
  • korekcja płaskostopia,
  • eliminacja wad postawy,
  • profilaktyka zapobiegająca powstawaniu wad postawy,
  • zwiększenie siły mięśniowej.

Zajęcia gimnastyki korekcyjnej w szkole traktowane są na równi z przedmiotami szkolnymi, dyrektor szkoły ustala wymiar godzin w zależności od potrzeb, a organizacje i przebieg zajęć ustala w porozumieniu z lekarzem. Metody i forma pracy muszą być dostosowane do poziomu rozwoju i sprawności dziecka. Ćwiczenia powinny być dobrane do rodzaju odchyleń w budowie ciała na podstawie zaleceń lekarskich.

Źródło:
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą (Dz. U. z 2004 r. nr 282, poz. 2814 z dnia 30 grudnia 2004 r.)

TEL-MED POLECA

Fizjoterapia i Osteopata Poznań Wilda/ Ortopeda i nefrolog dziecięcy Poznań Wilda

ORTOP POLIKLINIKA Poznań Wilda

woj. wielkopolskie
Poznań, ul. Umińskiego
  • czynna
  • nieczynna

Ostatnie publikacje

Czy wiesz że.. ?
Jak zapobiegać wadom postawy u dzieci? Zachęcaj dziecko do ruchu. Nie musisz wydawać dodatkowych pieniędzy na basen czy zajęcia sportowe- wystarczy że będzie chodziło na wychowanie fizyczne w szkole. Ograniczaj dziecku godziny spędzone przed telewizorem czy komputerem. Zaopatrz dziecko w tornister z usztywnionym tyłem i szerokimi szelkami. Zainwestuj w krzesło do burka o regulowanej wysokości, z podpórkami na łokcie i oparcie wypukłe na odcinku lędźwiowym a wklęsłe na odcinku piersiowym.