Dziecko

Terapia behawioralna jako metoda terapii dzieci z autyzmem

Publikacja: 27 czerwiec 2014
Autyzm charakteryzuje zaburzenie rozwoju społecznego oraz mowy, może być leczony terapią farmakologiczną oraz behawioralną. Druga metoda ułatwia dzieciom codzienne funkcjonowanie poprzez wykształcenie wzorców zachowań.  Na czym polega terapia behawioralna i czy jest skuteczna?
Czym jest terapia behawioralna?Zdolność przyswajania wiedzy uwarunkowana jest odpowiednimi warunkami otoczenia, a dziecko z autyzmem inaczej reaguje na bodźce niż jego rówieśnicy. Ideą terapii behawioralnej jest wykształcenie u dziecka wzorców zachowań, które w późniejszym czasie ułatwią funkcjonowanie w środowisku oraz zwiększą jego samodzielność. Wzmacniać należy te zachowania, które występują u zdrowych dzieci, a nie występują u dziecka z autyzmem (np. prawidłowa mowa, okazywanie uczuć, zabawa itd.). 
Terapia behawioralna ma trzy podstawowe cele:
  • rozwijanie zachowań deficytowych,
  • redukowanie zachowań niepożądanych,
  • generalizacja i utrzymywanie efektów terapii.
Jak rozwijać zachowania deficytowe?Aby rozwijać zachowania deficytowe należy wzmacniać te, które chcemy u dziecka wykształcić. Zadaniem terapeuty jest odnalezienie nagród za postępy w terapii, czyli tego, co sprawia dziecku przyjemność. Wzmocnienia należy stosować zaraz po wystąpieniu pożądanego zachowania. Ważne jest aby używać wielu nagród, aby nie doprowadzić do przesycenia, można również dać dziecku możliwość wyboru wzmocnienia. Należy umiejętnie dobierać nagrody tak, aby dziecko nie traktowało życia wyłącznie jak obowiązku lub dążenia do nagród.
Co zrobić, aby zredukować zachowania niepożądane?Należy redukować zachowania niepożądane, np. nieprawidłowa mowa, agresja lub autoagresja, odmowa spożywania posiłków, czy nieprawidłowe reakcje emocjonalne. Jest to niezbędne, aby dziecko efektywnie wykorzystywało terapię. Cel można osiągnąć różnymi metodami np. poprzez wygaszanie, wzmacnianie zachowań alternatywnych lub wykluczania. Metoda wygaszania charakteryzuje się systematycznym wycofywaniem zachowań będących konsekwencjami postępowań niepożądanych np. jeśli dziecko ucieka od obowiązków, to wyciszeniem będzie uniemożliwienie niewypełnienia zadania.
Co to są zachowania zgeneralizowane?Wykształcone podczas terapii wzorce zachowań należy przenosić na sytuacje, które mają miejsce w rzeczywistości. Zachowania, które są trwałe w różnych środowiskach nazywamy zgeneralizowanymi. Jedną z metod, która ułatwia utrzymanie efektów leczenia jest odzwierciedlenie środowiska rzeczywistego. Ważne jest, aby terapia dziecka z autyzmem trwała przez cały czas. Należy przygotować rodziców, nauczycieli
i inne osoby z najbliższego otoczenia dziecka do kontynuowania terapii w czasie kontaktu z małym pacjentem.
Efekty terapii behawioralnejTerapia behawioralna pomaga w wykształceniu wzorców zachowań, które zmniejszają stopień uzależnienia dziecka autystycznego od opiekunów np. samodzielne ubieranie się, spożywanie posiłków, zabawa itp. Metoda z powodzeniem pomaga zwiększyć rozwój mowy
i komunikowania się. Efekty terapii behawioralnej są zauważalne gołym okiem, dlatego jest to sposób leczenia polecany przez rodziców dzieci autystycznych.
Źródło:
Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., „Terapia behawioralna dzieci z autyzmem”

TEL-MED POLECA

Ośrodek Terapia Poznawczo Behawioralna Poznań/ Leczenie depresji Poznań Grunwald Jeżyce

Maciej Skibiński dr psychologii z terapii poznawczo-behawioralnej w Poznaniu

woj. wielkopolskie
Poznań, ul. Dąbrowskiego
  • czynna
  • nieczynna

Ostatnie publikacje

Czy wiesz że.. ?
Na 10 tysięcy urodzeń przypada około 30 dzieci z autyzmem.