Terapia behawioralna jako metoda terapii dzieci z autyzmem
Publikacja: 27 czerwiec 2014
Autyzm charakteryzuje zaburzenie rozwoju społecznego oraz mowy, może być leczony terapią farmakologiczną oraz behawioralną. Druga metoda ułatwia dzieciom codzienne funkcjonowanie poprzez wykształcenie wzorców zachowań. Na czym polega terapia behawioralna i czy jest skuteczna?
Czym jest terapia behawioralna?Zdolność przyswajania wiedzy uwarunkowana jest odpowiednimi warunkami otoczenia, a dziecko z autyzmem inaczej reaguje na bodźce niż jego rówieśnicy. Ideą terapii behawioralnej jest wykształcenie u dziecka wzorców zachowań, które w późniejszym czasie ułatwią funkcjonowanie w środowisku oraz zwiększą jego samodzielność. Wzmacniać należy te zachowania, które występują u zdrowych dzieci, a nie występują u dziecka z autyzmem (np. prawidłowa mowa, okazywanie uczuć, zabawa itd.).
Terapia behawioralna ma trzy podstawowe cele:
Co zrobić, aby zredukować zachowania niepożądane?Należy redukować zachowania niepożądane, np. nieprawidłowa mowa, agresja lub autoagresja, odmowa spożywania posiłków, czy nieprawidłowe reakcje emocjonalne. Jest to niezbędne, aby dziecko efektywnie wykorzystywało terapię. Cel można osiągnąć różnymi metodami np. poprzez wygaszanie, wzmacnianie zachowań alternatywnych lub wykluczania. Metoda wygaszania charakteryzuje się systematycznym wycofywaniem zachowań będących konsekwencjami postępowań niepożądanych np. jeśli dziecko ucieka od obowiązków, to wyciszeniem będzie uniemożliwienie niewypełnienia zadania.
Co to są zachowania zgeneralizowane?Wykształcone podczas terapii wzorce zachowań należy przenosić na sytuacje, które mają miejsce w rzeczywistości. Zachowania, które są trwałe w różnych środowiskach nazywamy zgeneralizowanymi. Jedną z metod, która ułatwia utrzymanie efektów leczenia jest odzwierciedlenie środowiska rzeczywistego. Ważne jest, aby terapia dziecka z autyzmem trwała przez cały czas. Należy przygotować rodziców, nauczycieli
i inne osoby z najbliższego otoczenia dziecka do kontynuowania terapii w czasie kontaktu z małym pacjentem.
Efekty terapii behawioralnejTerapia behawioralna pomaga w wykształceniu wzorców zachowań, które zmniejszają stopień uzależnienia dziecka autystycznego od opiekunów np. samodzielne ubieranie się, spożywanie posiłków, zabawa itp. Metoda z powodzeniem pomaga zwiększyć rozwój mowy
i komunikowania się. Efekty terapii behawioralnej są zauważalne gołym okiem, dlatego jest to sposób leczenia polecany przez rodziców dzieci autystycznych.
Terapia behawioralna ma trzy podstawowe cele:
- rozwijanie zachowań deficytowych,
- redukowanie zachowań niepożądanych,
- generalizacja i utrzymywanie efektów terapii.
Co zrobić, aby zredukować zachowania niepożądane?Należy redukować zachowania niepożądane, np. nieprawidłowa mowa, agresja lub autoagresja, odmowa spożywania posiłków, czy nieprawidłowe reakcje emocjonalne. Jest to niezbędne, aby dziecko efektywnie wykorzystywało terapię. Cel można osiągnąć różnymi metodami np. poprzez wygaszanie, wzmacnianie zachowań alternatywnych lub wykluczania. Metoda wygaszania charakteryzuje się systematycznym wycofywaniem zachowań będących konsekwencjami postępowań niepożądanych np. jeśli dziecko ucieka od obowiązków, to wyciszeniem będzie uniemożliwienie niewypełnienia zadania.
Co to są zachowania zgeneralizowane?Wykształcone podczas terapii wzorce zachowań należy przenosić na sytuacje, które mają miejsce w rzeczywistości. Zachowania, które są trwałe w różnych środowiskach nazywamy zgeneralizowanymi. Jedną z metod, która ułatwia utrzymanie efektów leczenia jest odzwierciedlenie środowiska rzeczywistego. Ważne jest, aby terapia dziecka z autyzmem trwała przez cały czas. Należy przygotować rodziców, nauczycieli
i inne osoby z najbliższego otoczenia dziecka do kontynuowania terapii w czasie kontaktu z małym pacjentem.
Efekty terapii behawioralnejTerapia behawioralna pomaga w wykształceniu wzorców zachowań, które zmniejszają stopień uzależnienia dziecka autystycznego od opiekunów np. samodzielne ubieranie się, spożywanie posiłków, zabawa itp. Metoda z powodzeniem pomaga zwiększyć rozwój mowy
i komunikowania się. Efekty terapii behawioralnej są zauważalne gołym okiem, dlatego jest to sposób leczenia polecany przez rodziców dzieci autystycznych.
Źródło:
Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., „Terapia behawioralna dzieci z autyzmem”
Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., „Terapia behawioralna dzieci z autyzmem”
TEL-MED POLECA
Ośrodek Terapia Poznawczo Behawioralna Poznań/ Leczenie depresji Poznań Grunwald Jeżyce
Maciej Skibiński dr psychologii z terapii poznawczo-behawioralnej w Poznaniu
woj. wielkopolskie
Poznań, ul. Dąbrowskiego
Poznań, ul. Dąbrowskiego
- czynna
- nieczynna