Stres w szkole - jak sobie z nim radzić?
Publikacja: 30 listopad 2013
Ostatnia aktualizacja: 17 czerwiec 2014
Stres jest problemem, z którym wielu z nas boryka się na co dzień. Nie dotyczy on niestety tylko dorosłych osób, lecz także dzieci i młodzież. Nasze pociechy muszą poradzić sobie z wieloma trudnymi sytuacjami, jakie spotykają je w szkole. Czy wiesz jak pomóc swojemu dziecku?
Szkoła, która powinna być miejscem przyjaznym i bezpiecznym dla dzieci i młodzieży, jest często największym źródłem stresu. Sprawdziany, wywoływanie do tablicy, presja rodziców i nauczycieli, którzy wymagają dobrych ocen oraz konflikty z rówieśnikami to wyzwania, z którymi nie każdy potrafi sobie poradzić. Dziecko czuje się przytłoczone szkolnymi obowiązkami, traci motywację do nauki i zaczyna stwarzać problemy wychowawcze - kłamie, wagaruje, ucieka z domu. W takiej sytuacji niezwykle istotna jest wrażliwość i umiejętność obserwacji zarówno rodzica jak i nauczyciela, którzy powinni odpowiednio zareagować i pomóc młodemu człowiekowi w rozwiązaniu jego problemów.
Jak rozpoznać stres u dziecka? Każdy z nas reaguje na stres w inny sposób, jednak najczęstszymi symptomami, jakie można zaobserwować u dzieci są:
Ruch i relaks to najczęściej zalecane przez specjalistów środki rozładowujące stres. Aktywność ruchowa może skutecznie zapobiegać zagrożeniom i ułatwić radzenie sobie ze stresem, a ponadto daje nadzwyczajne możliwości odreagowania.
Lepsza organizacja codziennego życia oraz hierarchia zadań i celów
Ilość zadań, które dziecko musi wykonać jest ogromna, a czasu zawsze zdaje się być za mało. Odrabianie zadań domowych, przygotowanie się do sprawdzianów i na zajęcia dodatkowe wymaga wiele wysiłku i bardzo istotne jest przemyślane rozplanowanie tych czynności. Należy poczynić odpowiednie kroki, aby działania te były sensowne i poukładane.
Zachowania asertywne
W codziennym życiu dzieci i młodzież spotykają się z różnymi sytuacjami, w których często nie wiedzą jak postępować. Zachowują się wówczas niegrzecznie albo czasem rezygnują ze swoich planów oraz potrzeb i ulegają wpływom innych osób. Należy zwrócić im uwagę, że takie zachowania są niewłaściwe. Doradzić, aby w kontaktach z innymi osobami byli sobą, lecz jednocześnie liczyli się z opinią innych. Bardzo ważne jest zachowanie się w taki sposób, aby osiągnąć to, czego się pragnie, lecz nie kosztem innych ludzi.
Rozmowy na temat sytuacji, które wywołują strach i negatywne uczucia z tym związane
W dzisiejszych czasach wielu rodziców niestety nie poświęca swoim dzieciom wystarczająco dużo uwagi i nie rozmawia z nimi o ich lękach, problemach i zmartwieniach. Rozmowa z bliską osobą to źródło wsparcia, niezbędne dla młodych osób. Warto w tych rozmowach podkreślić rolę humoru w radzeniu sobie ze stresem, a także stworzyć okazję do ćwiczenia kontroli emocji poprzez patrzenie na siebie z dystansem.
Jak rozpoznać stres u dziecka? Każdy z nas reaguje na stres w inny sposób, jednak najczęstszymi symptomami, jakie można zaobserwować u dzieci są:
- reakcje fizjologiczne: bicie serca, dolegliwości żołądkowe, oblewanie się potem, suchość w ustach, pocenie się dłoni, bóle głowy, płacz, nocne moczenie, częstsze przeziębianie,
- reakcje motoryczne: napięcie mięśni szyi i głowy, drżenie, gwałtowne ruchy, itp.
- reakcje psychiczne: słaba zdolność koncentracji, strach przed niepowodzeniem, negatywne myśli np.: ,,nigdy się tego nie nauczę, nic nie pamiętam”, nadmierny albo zmniejszony apetyt, odmawianie pójścia do szkoły, zaniedbywanie prac szkolnych, dokuczanie rodzeństwu itp.
Ruch i relaks to najczęściej zalecane przez specjalistów środki rozładowujące stres. Aktywność ruchowa może skutecznie zapobiegać zagrożeniom i ułatwić radzenie sobie ze stresem, a ponadto daje nadzwyczajne możliwości odreagowania.
Lepsza organizacja codziennego życia oraz hierarchia zadań i celów
Ilość zadań, które dziecko musi wykonać jest ogromna, a czasu zawsze zdaje się być za mało. Odrabianie zadań domowych, przygotowanie się do sprawdzianów i na zajęcia dodatkowe wymaga wiele wysiłku i bardzo istotne jest przemyślane rozplanowanie tych czynności. Należy poczynić odpowiednie kroki, aby działania te były sensowne i poukładane.
Zachowania asertywne
W codziennym życiu dzieci i młodzież spotykają się z różnymi sytuacjami, w których często nie wiedzą jak postępować. Zachowują się wówczas niegrzecznie albo czasem rezygnują ze swoich planów oraz potrzeb i ulegają wpływom innych osób. Należy zwrócić im uwagę, że takie zachowania są niewłaściwe. Doradzić, aby w kontaktach z innymi osobami byli sobą, lecz jednocześnie liczyli się z opinią innych. Bardzo ważne jest zachowanie się w taki sposób, aby osiągnąć to, czego się pragnie, lecz nie kosztem innych ludzi.
Rozmowy na temat sytuacji, które wywołują strach i negatywne uczucia z tym związane
W dzisiejszych czasach wielu rodziców niestety nie poświęca swoim dzieciom wystarczająco dużo uwagi i nie rozmawia z nimi o ich lękach, problemach i zmartwieniach. Rozmowa z bliską osobą to źródło wsparcia, niezbędne dla młodych osób. Warto w tych rozmowach podkreślić rolę humoru w radzeniu sobie ze stresem, a także stworzyć okazję do ćwiczenia kontroli emocji poprzez patrzenie na siebie z dystansem.
Źródło:
A. Zagawa "Stres szkolny. Jak pomóc uczniom w jego przezwyciężeniu?"
A. Zagawa "Stres szkolny. Jak pomóc uczniom w jego przezwyciężeniu?"
TEL-MED POLECA
Ośrodek Terapia Poznawczo Behawioralna Poznań/ Leczenie depresji Poznań Grunwald Jeżyce
Maciej Skibiński dr psychologii z terapii poznawczo-behawioralnej w Poznaniu
woj. wielkopolskie
Poznań, ul. Dąbrowskiego
Poznań, ul. Dąbrowskiego
- czynna
- nieczynna