Dziecko

Jak poprawić odporność dziecka?

Publikacja: 19 wrzesień 2020 Ostatnia aktualizacja: 19 październik 2020
Układ odpornościowy dziecka kształtuje się do 12. roku życia. Pzez ten czas uczy się rozpoznawać i radzić sobie z drobnoustojami. Nie zawsze też udaje się skutcznie zareagować. Sporadyczne przeziębienia to naturalna sprawa. Jako normę przyjmuje się ok. 6-8 infekcji z gorączką w ciągu roku u dzieci poniżej 12. roku życia.
Jednak ciągłe i powtarzające się infekcje mogą prowadzić do obniżenia odporności dziecka. Wtedy nawet najzwyklejsze przeziębienie może skończyć się z poważnymi powikłaniami. Inekcjom sprzyja również szkoła i przedszkole. Po pierwsze dlatego, że tam łatwiej o kontakt z zainfekowaną osobą. Po drugie rozłąka z rodzicami jest ogromnym czynnikiem stesującym dla dziecka, a stres przyczynia się do obniżania odporności organizmu. Choroba dziecka to też spory stres dla rodziców. Szczególnie kolejne przeziębienie w sezonie może budzić niepokój o stan zdrowia dziecka oraz martwienie się dlaczego dziecko tak często choruje. Jest również koniecznością wzięcia zwolnienia, na co pracodawca zwykle nie patrzy przychylnym okiem.
Wskazówki zawarte w dalszej części artykułu mogą pomóc w poprawie odporności dziecka. Warto pamiętać o tym, że ciężko będzie poprawić odponość dziecka w parę dni. Odporność należy wzmacniać systematycznie, a dzięki prostym sposobom zawartym poniżej można przygotować organizm dziecka do skutecznej walki z infekcjami.

Sposoby na wzmocnienie odporności dziecka

Zbilansowana i urozmaicona dieta pozwala na dostarczenie składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Im bardziej urozmaicony jadłospis tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia niedoborów. W jadłospisie powinny znaleźć się jajka, mięso, pełne ziarna, warzywa i owoce, orzechy oraz nasiona. Warto również ograniczać spożycie produktów przetworzonych oraz tych bogatych w cukier. Należy pamiętać również o odpowiednim nawodnieniu organizmu.
Właściwa higiena snu jest warunkiem dobrej odporności. Zbyt mała ilość snu może przyczyniać się do obniżenia odporności dziecka. Bardzo ważny jest spokojny i nieprzerwany sen. Dzieci, które są niewyspane, chorują częściej.
Odpowiednia ilość ruchu na świeżym powietrzu jest ważnym elementem wzmacniania odporności dziecka. Czas spędzony na dworze sprawia, że krew krąży szybciej w organizmie, przez co lepiej dziecko przyzwyczaja się do zmian temperatury. Dodatkowo błony śluzowe nosa oraz gardła są lepiej nawilżone i dzięki temu stanowią one skuteczniejszą barierę dla patogenów i drobnoustrojów. Warto też od czasu do czasu udać się na spacer do lasu iglastego, gdyż jego specyficzny mikroklimat z wydzielanymi olejkami eterycznymi pozwala na lepsze oczyszczanie dróg oddechowych, a co za tym idzie lepsza jest też wymiana gazowa w pęcherzykach płuc.
Odpowiednia temperatura w pomieszczeniach wahająca się między 19-22⁰C. Ważne jest również regularne wietrzenie pomieszczeń, szczególnie przed i po śnie. Równie istotne jest odpowiednie nawilżanie powietrza, przy użyciu nawilżaczy z dodatkami olejków eterycznych. Gdy powietrze w mieszkaniu jest za suche, dziecko może pokasływać w nocy, a błony pozbawione śluzu są łatwiejszym celem dla wirusów i bakterii. Doraźnie można również zakupić prepraraty z wody morskiej do nawilżania śluzówki gardła i nosa.
Odpowiednio ubrane dziecko nie może się pocić, ale powinno być ciepło ubrane. Dziecko ubrane za ciepło na niesprawny układ termoregulacji, co sprawia, że źle znosi zmiany temperatury i szybko marznie. Naczynia krwionośne od chłodu kurczą się, a wyschnięta i niedokrwiona śluzówka nie jest już skuteczną barierą dla drobnoustojów. Do szkoły czy przedszkola dziecko najlepiej ubierać na cebulkę. Dzięki temu na pewno nie zmarznie, a w momencie gdy zrobi mu się gorąco, będzie mogło się rozebrać.
Suplementacja witaminy D zalecana jest u dzieci w każdym wieku. Witamina D pobudza limfocyty T do pracy. Odpowiadają one za zwalczanie wirusów i bakterii oraz przyczyniają się do wzmacnienia układu odpornościowego. Dzieci i młodzież od 2. roku życia powinny spożywać od 600 do 1000 j.m. dziennie witaminy D.
Szczepienia ochronne również przyczyniają się do wzmocnienia odporności dziecka. Wszystkie dzieci, a w szczególności te często chorujące, warto jest zaszczepić przeciwko grypie oraz pneumokokom. Szczepionki przyczynią się do podniesienia odporności dziecka, gdyż organizm po szczepieniu produkuje większą ilość przeciwciał odpornościowych.
Źródło:
Bigoś M. Jak zwiększyć odporność swojego dziecka

Ostatnie publikacje

laskovski.pl