Kobieta

Lignany lniane - w czym tkwi ich moc?

Publikacja: 31 październik 2020
Najbogatszym źródłem lignanów jest len. Lignany przyjmowane wraz z jedzeniem, zmieniają swoją strukturę w organizmie człowieka. Ich budowa strukturalna przypomina hormony płciowe - estrogeny, a działanie jest znacznie słabsze niż tych hormonów. Jest to główna zaleta lignanów. Działają one w dwojaki sposób w organizmie. Gdy jest nadmiar estrogenów to hamują ich aktywność. Natomiast kiedy jest ich niedobór, uzupełniają ich zapasy. Kiedy w okresie rozrodczym kobiety, gdy poziom estrogenów jest wysoki, lignany mogą łączyć się z estrogenowymi receptorami i blokować działanie estrogenu. Natomiast gdy kobieta jest po menopauzie, zjawiskiem naturalnym jest spadek estrogenu we krwi. Związane jest to z tym, że jajniki nie produkują już tego hormonu. Lignany mogą wtedy pełnić zamiennik estrogenu. Przyjmowanie lignanów powoduje utrzymywanie estrogenu na stałym poziomie, a ciągła ich obecność w diecie potrzymuje działanie żeńskich hormonów w organizmie kobiety. Dzięki temu konsekwencje niedoboru estrogenów nie są tak dotkliwe.

Lignany a menopauza

Jak już wcześniej było wspominane, w trakcie menopauzy wygasa stopniowo aktywność jajników. Ma to związek z zakończeniem miesiączkowania oraz i spadkiem poziomu estrogenów, których produkcja odbywa się w jajnikach. Niedobór estrogenu w ciele kobiety może wywyoływać liczne zaburzenia:
  • trudności z przyswajalnością wapnia, a co za tym idzie ryzyko wystąpienia osteoporozy,
  • wahania nastroju,
  • uderzenia gorąca,
  • spadek libido,
  • zaburzenia metabolizmu.
Aby przeciwdziałać konsekwencjom okresu klimakterium stosuje się hormonalną terapię zastępczą lub naturalne metody. Wśród naturalnych sposobów wymienić należy przyjmowanie produktów takich jak siemie lniane, w których występują naturalne fitoestrogeny. Jest to bezpieczna alternatywa dla terapii hormonalnej, szczególnie dla kobiet, które mają przeciwwskazania do stosowania takiej terapii. 

Lignany a zmniejszenie ryzyka zachorowania na nowotwory

W organizmie człowieka lignany wykazują właściwości antyoksydacyjne, przeciwcukrzycowe i przeciwnowotworowe. Mają zdolność do eliminacji wolnych rodników, które powodują uszkodzenia i niszczenie zdrowych komórek. Lignany są inhibitorem enzymu, który ułatwia przekształcenie steroidowych hormonów z androgenów do estrogenów. Szereg badań wykazał, że wysoki poziom tej substancji łączy się z pojawieniem się raka piersi, prostaty czy nadnerczy.
Lignany mogą wykazywać działanie prewencyjne w rozwoju tych chorób. Mogą zmniejszać ryzyko zachorowania lub zapobiegać występowaniu niektórych nowotworów płuc, piersi czy jelita grubego. Fitohormony z lnu dzięki swoim właściwościom hamują działanie enzymów, które przeprowadzają reakcje nowotworzenia.

Lignany jako naturalna ochrona życia

Normowanie żeńskiej gospodarki hormonalne przy pomocy lignanów działa ochronnie przed rozwojem chorób hormonozależnych. Lignany lniane zapobiegają zwiększonej produkcji cholesterolu oraz rozwojowi szeregu chorób układu krążenia jak zawał serca, choroba wieńcowa czy miażdżyca. Lignany wpływają również pozytywnie na przemianę materii organizmu i metabolizm, przeciwdziałając otyłości. Spożywanie lignanów w połączeniu z aktywnością fizyczną działa sprzyjająco na zwiększenie masy kostnej i wykazuje działanie przeciwdziałające osteoporozie. Dzięki temu kości są mniej podatne na złamania. Lignany lniane mają kilkukrotnie wyższe działanie przeciwutleniające niż inny popularny antyoksydant jakim jest witamina E. Skutecznie likwidują nadmiar wolnych rodników i chronią przed uszkodzeniami tłuszczów i białek komórkowych, DNA i ścian tętnic. Dzięki temu obniżają ryzyko pojawienia się poważnych schorzeń i opóźniają procesy starzenia się skóry. Wystarczy spożywać od 2 do 3 łyżek stołowych dziennie siemienia lnianego, aby móc cieszyć się z jego prozdrowotnych właściwości. Najlepszą przyswajalnością lignanów wykazują się świeżo zmielone ziarenka lnu.

Źródło:
Kurkowski M., Moc hormonów kobiecych w siemieniu lnianym

Ostatnie publikacje

laskovski.pl