Dieta

Siemię lniane - właściwości prozdrowotne i zastosowanie

Publikacja: 14 kwiecień 2019 Ostatnia aktualizacja: 08 maj 2019
Siemię lniane są to nieduże ziarenka lnu pospolitego, które mają brązową, lekko złotą barwę. Te cenne ziarna są zaliczane do tzw. superfoods, czyli do zdrowej żywności o cennych właściwościach prozdrowotnych. Siemię ma wpływ nie tylko na włosy, cerę, czy skórę, ale pozytywnie wpływa na niemal cały organizm, zmniejsza cholesterol oraz chroni przed rozwojem komórek rakowych. Aby wzbogacić swój organizm w kwasy, błonnik, lignany i witaminy, których źródłem jest właśnie siemię lniane, wystarczy codziennie przyjmować 1-2 łyżki tych ziaren.

Siemię lniane - właściwości odżywcze

Nasiona zawierają oba rodzaje błonnika – rozpuszczalny (20-40 proc.) i nierozpuszczalny (60-80 proc.). Błonnik rozpuszczalny ma właściwości żelujące, powoduje wiązanie treści przewodu pokarmowego i opóźnia opróżnianie żołądka, przez co dłużej odczuwana jest sytość po posiłku.
Wykazano korzystny wpływ tego rodzaju włókna na obniżanie poziomu glukozy i cholesterolu we krwi. Błonnik nierozpuszczalny powoduje zwiększanie objętości mas kałowych poprzez wiązanie wody, dzięki czemu ruchy perystaltyczne jelit są silniejsze, a wypróżnienia bardziej regularne. Ten rodzaj błonnika pomaga zapobiegać zaparciom, ale przy jego przyjmowaniu z dietą konieczne jest wypijanie dużych ilości wody. W przeciwnym wypadku zaparcia nasilają się. Lignany to roślinne związki bioaktywne o działaniu antyoksydacyjnym i właściwościach hormonów płciowych - estrogenów. Zalicza się je do grupy fitoestrogenów. Siemię lniane jest najbogatszym źródłem lignanów i zawiera ich kilkaset razy więcej niż inne rośliny. Lignany wpływają pozytywnie na układ krążenia, redukują ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową i miażdżycę. Łagodnie regulują pracę układu hormonalnego, dlatego są polecane kobietom w okresie menopauzy. Mogą też redukować ryzyko wystąpienia chorób hormonozależnych, np. raka piersi i jajnika. Lignany przyczyniają się również do zmniejszenia poziomu „złego” cholesterolu LDL oraz glukozy we krwi, chronią przed osteoporozą oraz hamują rozwój mikroorganizmów chorobotwórczych.

Siemię lniane obniża poziom cholesterolu

Badania  pokazują, że włączenie siemienia lnianego do diety może naturalnie obniżać poziom cholesterolu we krwi. Niewielkie badanie przeprowadzono na 17 osobach, które podzielono na 3 grupy, stosujące przez tydzień 3 odmienne diety - niskobłonnikową, z napojem z błonnika z siemienia lnianego (3 razy dziennie) oraz z chlebem z błonnikiem z siemienia lnianego (3 razy dziennie). W grupie z napojem błonnikowym stwierdzono obniżenie cholesterolu ogółem oraz cholesterolu LDL o 12-15 proc., a w grupie jedzącej chleb - o 7-9 proc. w porównaniu z grupą kontrolną. Znacznie wzrosła też ilość tłuszczu wydalanego wraz z kałem. Wyniki te potwierdzają doświadczenia prowadzone dłużej i na większych grupach. Jedno z badań opublikowane w 2014 roku prowadzone na grupie 50 osób z dyslipidemią przez 3 miesiące wykazało, że przyjmowanie codziennie 30 g mielonego siemienia lnianego powoduje obniżenie wskaźnika BMI, ciśnienia krwi i poprawę profilu lipidowego. Powyższe wyniki potwierdza wiele innych badań.

Siemię lniane wspiera zdrowie układu pokarmowego

Łagodzenie dolegliwości żołądkowo-jelitowych to najbardziej znana właściwość siemienia lnianego. Błonnik zawarty w siemieniu przy wypijaniu dużej ilości wody zapobiega zaparciom, gdyż poprawia ruchy perystaltyczne jelit. Stanowi także pożywkę dla dobrych bakterii bytujących w jelitach, które wspomagają oczyszczanie ze złogów. Konsystencja kisielu, którą przybiera siemię zalane wodą, odpowiada za działanie osłonowe i łagodzenie dolegliwości bólowych przewodu pokarmowego. Bardzo ważnym składnikiem dla zdrowia żołądka i jelit jest kwas tłuszczowy ALA. Wykazano, że działa on ochronnie na śluzówkę, poprawia stan osób cierpiących na chorobę Leśniowskiego-Crohna oraz zmniejsza stan zapalny jelit.

Siemię lniane - jak pić i stosować?

Siemię lniane można stosować w postaci całych ziaren lub mielone. Z mielonego składniki odżywcze są bardziej dostępne dla organizmu, jednak należy pamiętać, że siemię powinno mielić się tuż przed spożyciem, np. w młynku do kawy. Tłuszcz zawarty w nim bardzo łatwo się utlenia, a siemię lniane traci przez to część właściwości. Ziarna można zalewać wodą i wypijać po napęcznieniu, dodawać do owsianek, jogurtów, koktajli i sałatek. Świetnie sprawdzą się jako składnik ciast, babeczek i pieczywa. Mielone siemię lniane można wykorzystać jako zamiennik jajka w potrawach, np. pulpetach, mieszając na pastę 1 łyżkę siemienia z 3 łyżkami wody. Siemię lniane wykazuje właściwości zdrowotne przy dawce 10 g dziennie. Nie powinno zjadać się go więcej niż 50 g każdego dnia.
Źródło:
Wawryka J., Zastosowanie lecznicze siemienia lnianego

Ostatnie publikacje

strony internetowe | lexurio.pl