Wczesna stymulacja rozwoju dziecka
Wczesna stymulacja rozwoju dziecka niepełnosprawnego - im wcześniej zostanie ropoczęta terapia, tym większe szanse na prawidłowy rozwój - więcej na ten temat w artykule.
Wczesna stymulacja rozwoju dziecka - wczesna interwencja terapeutyczna - to definicja szeroko pojętej rehabilitacji dzieci z problemami wad rozwojowych od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki w szkole podstawowej (od noworodka do 6 roku życia).
Im wcześniej postawi się diagnozę i podejmie działania mające na celu stymulację rozwoju dziecka, tym większe są jego szanse na wyleczenie. Opinię wydaje Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna.
W programie wczesnej stymulacji rozwoju dziecka jest także udzielane wsparcie i pomoc dla rodziców. W ramach tego programu rodzice nabywają umiejętności jak postępować z dzieckiem oraz informacji dotyczących do jakich specjalistów dziecko powinno być kierowane.
W skład zespołu specjalistów wchodzą lekarze i terapeuci następujących specjalizacji:
- Psycholog
- Logopeda
- Neurolog dziecięcy
- Neurologopeda
- Fizjoterapeuci
- Terapeuci integracji sensorycznej
- Oligofrenopedag (Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną)
- Surdopedag, Tyflopedag (potrafi zastosować wiedzę i umiejętności praktyczne umożliwiające oraz ułatwiające pracę z dziećmi i młodzieżą z dysfunkcjami rozwojowymi - zburzenia wzroku, słuchu)
Zajęcia prowadzone w ramach Wczesnej Stymulacji Rozwoju Dziecka są bezpłatne i odbywają się w gabinetach wyposażonych w specjalistyczny sprzęt i pomoce rehabilitacyjne.
Dobór terapii oraz metody pracy są ściśle uzależnione od potrzeb dziecka.
Zespół terapeutów uwzględnia zalecenia poradni, dodatkowo na bieżąco obserwuje i diagnozuje możliwości i funkcjonowanie dziecka i w zależności od potrzeb i możliwości wybiera najbardziej optymalne dla dziecka metody terapeutyczne.
Należy jak najwcześniej podjąć stymulację rozwoju dziecka z wadami rozwojowymi, gdyż:
- małe dzieci są bardziej podatne na stosowane programy terapeutyczne i czynią szybsze postępy we wczesnym etapie rozwoju
- wczesne wspomaganie jest szansą na osiągnięcie takich umiejętności, których nie osiągnie bez pomocy terapeuty
- dzieci mają łatwość uczenia się (wiele zaburzeń narasta z wiekiem co utrudnia terapię i edukację)
- pierwsze umiejętności u dziecka utrwalają się najsilniej i najtrudniej ulegają póżniej zmianie
- dzieci są bardziej sprawne ruchowo i dojrzalsze emocjonalnie
- dzieci uzyskują gotowość do przebywania w nowym środowisku
Cieszyńska Jagoda, Korendo Marta, "Wczesna stymulacja rozwoju dziecka"
TEL-MED POLECA
Laryngolog Pediatra Zabel-Olejnik Joanna Poznań Winogrady-Piątkowo/ Laryngolog dziecięcy Poznań
dr n.med Joanna Zabel-Olejnik specjalista pediatrii i laryngologii
Poznań, ul. Pasieka 36A
- czynna
- nieczynna