Leczenie w ramach NFZ

Skargi do NFZ

Publikacja: 22 sierpień 2016

Każdy pacjent ma prawo do złożenia skargi, jeżeli uzna, że jego prawo do ochrony zdrowia nie jest realizowane w odpowiedni sposób lub jest łamane. Z artykułu dowiesz się, co może być przedmiotem skargi,  co powinna zawierać skarga oraz w jaki sposób i w jakiej formie może zostać złożona.

Przedmiotem skargi może być postępowanie świadczeniodawcy w ramach realizowania umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartej z oddziałem wojewódzkim NFZ, a także niewłaściwe załatwianie spraw przez pracowników Funduszu.

W Narodowym Funduszu Zdrowia rozpatrywane są skargi dotyczące:
1.    Naruszenia praw świadczeniobiorców w zakresie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców, z którymi Fundusz zawarł umowę o ich udzielanie.
2.    Przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw przez pracowników Narodowego Funduszu Zdrowia.
3.    Zaniedbania lub nienależytego wykonania zadań przez pracowników Funduszu.

Skarga może być składana w każdej placówce medycznej, która ma podpisaną umowę z Funduszem, w imieniu własnym skarżącego lub innej osoby, która udzieli pisemną zgodę.

Skarga powinna zawierać następujące informacje:
-dane skarżącego: imię, nazwisko, adres, numer telefonu, przy czym wnoszący skargę może zastrzec nie ujawnienie swego nazwiska i adresu,
-dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy,
-własnoręczny podpis lub podpis elektroniczny,
-precyzyjny opis zdarzenia,
-w przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia.
Jeżeli skarga nie zawiera następujących informacji:  imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego, pozostaje bez rozpatrzenia.

Skargę można złożyć w oddziale wojewódzkim na kilka sposobów:
-bezpośrednio w siedzibie oddziału lub jego delegaturze,
-wysłać pocztą,
-wysłać faksem,
-przesłać skargę na adres e-mail, przy czym, jeżeli skarga nie została opatrzona podpisem elektronicznym lub nie zawiera imienia, nazwiska (nazwy) i adresu wnoszącego, pracownik NFZ za pomocą poczty elektronicznej występuje odpowiednio do skarżącego o uzupełnienie  skargi o te dane w terminie siedmiu dni,
-przesłać za pośrednictwem platformy ePUAP.

Jeżeli nie można ustalić przedmiotu skargi na podstawie jej treści, wnoszący skargę jest wezwany do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia. Jeżeli tego nie dokona w odpowiednim terminie zgodnie z pouczeniem, skarga pozostanie bez rozpoznania.

W przypadku zastrzeżeń pacjentów dotyczących personelu medycznego, np. nieodpowiedniego zachowania lekarza, pielęgniarki, rejestratorki,  należy najpierw  interweniować u  bezpośredniego przełożonego tego pracownika, czyli w szpitalu u ordynatora, pielęgniarki oddziałowej, dyrektora szpitala. W przychodni natomiast u pielęgniarki przełożonej, kierownika/dyrektora przychodni.

Po prawidłowym złożeniu skargi, otrzymuje się pisemną informację o sposobie rozpatrzenia skargi. Skargi analizowane są w odniesieniu do obowiązujących przepisów oraz postanowień umowy danego świadczeniodawcy z oddziałem wojewódzkim NFZ. W przypadku postępowania wyjaśniającego świadczeniodawca składa wyjaśnienia lub zajmuje stanowiska w danej sprawie. W niektórych sytuacjach konieczna jest kontrola u świadczeniodawcy.

Podmiot, który  prowadzi działalność leczniczą polegającą na udzielaniu świadczeń w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, jest zobowiązany do tego, aby  umieścić w widocznym miejscu wewnątrz budynku informację o trybie składania skarg, danych teleadresowych właściwych instytucji oraz informację na temat praw pacjenta.

Źródło:
Narodowy Fundusz Zdrowia

Ostatnie publikacje

Czy wiesz że.. ?
w 2015 r. rozpatrzono 5 192 skargi pacjentów, a w I kwartale 2016 r. rozpatrzono 1 095 skarg?